Szanowni Państwo,
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotował dla Państwa elektroniczne usługi do obsługi wniosków o udostępnienie danych ze zbiorów ZUS. Usługi umożliwiają wysyłanie i odbieranie korespondencji kanałem elektronicznym przy wykorzystaniu Wniosku uprawnionych instytucji o udostępnienie danych ze zbiorów Zakładu ubezpieczeń Społecznych (OK-WUD). Dzięki elektronicznej komunikacji z Zakładem, można skutecznie obniżyć koszty obsługi prowadzenia spraw i usprawnić proces obiegu dokumentów.
Obecnie istnieją 3 metody przekazywania dokumentu OK-WUD w formie elektronicznej:
- Usługa, która pozwala na integrację systemu obsługi dokumentów instytucji z PUE ZUS za pośrednictwem usług ePUAP-u
Wniosek
OK-WUD jest opublikowany w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów
Elektronicznych i może być wysyłany za pośrednictwem Państwa systemu do obiegu
dokumentów do ZUS z wykorzystaniem udostępnionych usług integracji. Pracownik instytucji wypełnia wniosek
o udostępnienie danych w swoim
programie. Podpisuje wniosek profilem zaufanym (PZ ePUAP) lub kwalifikowanym
podpisem elektronicznym (potocznie zwanym certyfikatem). Wysyła wniosek do ZUS.
Odpowiedź z ZUS w formie elektronicznej jest przekazywana do systemu
instytucji.
- Usługa, która pozwala na integrację system obsługi dokumentów instytucji bezpośrednio z PUE ZUS
Pracownik instytucji wypełnia w wniosek o udostępnienie danych w swoim programie, z którego korzysta w urzędzie. Odpowiedź na wniosek otrzymuje tym samym kanałem komunikacji.
Szczegółowe informacje o metodach integracji za pośrednictwem PUE lub e-PUAP oraz o tym jak przygotować swój system do podłączenia do usług w zakresie wniosku OK-WUD znajdą Państwo na www.bip.zus.pl w zakładce Inne – Wytyczne techniczne dla komunikacji elektronicznej z ZUS w zakresie obsługi wniosków uprawnionych instytucji o udostępnienie danych ze zbiorów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Tworzenie i wysyłanie dokumentów OK-WUD bezpośrednio ze swojego profilu na PUE ZUS
Instytucje, które występują do ZUS z wnioskiem o udostępnienie danych (OK-WUD) lub które przekazują inne dokumenty (np. zajęcia świadczeń), mają możliwość przekazywania tych dokumentów elektronicznie za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Takie czynności może realizować upoważniony pracownik instytucji. Pracownik, który będzie składał wnioski w imieniu instytucji musi mieć swoje konto w PUE ZUS.
Od niedawna, dla osób korzystających z tej metody, wprowadziliśmy duże ułatwienia w obsłudze wniosków OK-WUD. Na PUE ZUS pojawił się kreator wniosku OK-WUD, który umożliwia automatyczne generowanie wielu wniosków dla jednego wnioskodawcy oraz podanych podmiotów. Dane podmiotów, których dotyczą generowane wnioski mogą być importowane z przygotowanego wcześniej pliku (np. w szablonie w Excel). Dodatkowo wprowadziliśmy w PUE zmiany w zakresie wyszukiwania odpowiedzi Teraz wyszukiwanie jest możliwe po danych osoby wysyłającej wniosek (podpisującym), identyfikatorze podmiotu którego dotyczy zapytanie, sygnaturze sprawy instytucji i po dacie złożenia wniosku.
Wyrażam nadzieję, że zmiany, które wprowadziliśmy, zostaną pozytywnie przez Państwa odebrane i usprawnią współpracę między naszymi instytucjami oraz wyeliminują papierową formę składania zapytań.
Zachęcam Państwa do nawiązania z nami współpracy. Proszę o kontakt ze mną pod numerem telefonu 63 222 31 31.
Z poważaniem
Urszula Marcinkowska
koordynator lokalny akcji promocyjnej elektronicznego wniosku OK-WUD